דוחות שנתיים לעצמאים

בעלי עסקים עצמאיים נדרשים לדווח פעם בשנה למס הכנסה דוח שנתי על ההכנסות שלהם בשנת המס. הדוח נקרא בשם "טופס 1301" ובו נכללים כל ההכנסות מכל המקורות שהופקו באותה שנה. ההכנסות כוללות גם הכנסות של בן/בת הזוג וכולל נתונים של התא המשפחתי. הנתונים שנכללים בטופס נאספים כדי לחשב את חבות המס באותה שנה ובמידה ושולם מס ביתר (עודף מס) יתקבל החזר מס. הדוח משודר למחשבי מס הכנסה באמצעות האינטרנט. קישור לכתובת האתר ניתן ללחוץ כאן.

מטרת הגשת הדוח השנתי

בעל עסק עצמאי מחויב לשלם מס הכנסה על ההכנסות מהעסק שנצברו במהלך השנה. שלא כמו שכיר שמקבל תלוש משכורת ובו מחושב סכום המס החודשי שהוא צריך לשלם, בעל עסק עצמאי צריך להכין דוח רווח והפסד לשנת המס ולשלם את המס בגין השנה כולה. בכל חודש, עצמאי משלם מקדמות על חשבון המס השנתי בהתאם לשיעור המס שנקבע לו והחישוב בפועל יתבצע רק בסוף השנה. שיעור המקדמות החודשי נקבע לפי תשלומי המיסים בשנה הקודמת וניתן להגדיל או להקטין את התשלום לפי הצורך. בשנה הראשונה של העסק שיעור המקדמות נקבע לפי נתוני הענף שאליו משוייך העסק.  בסוף שנת המס יש להכין דוח רווח והפסד שנתי ולכלול את הרווח בדוח השנתי למס הכנסה. המקדמות ששולמו יתקזזו מחבות המס המחושבת. במידה וקיים הפסד אפשר יהיה לקזז אותו מול הכנסה אחרת בהתאם להוראות מס הכנסה. אם כך, מטרת הדוח השנתי לחשב את המס של בעל העסק לאותה שנה. לאחר שהדוח שודר ואושר על ידי מס הכנסה תצא שומה לשנת המס. השומה הינה החישוב של כל ההכנסות של בעל/ת העסק ובן/בת זוגו במהלך השנה ואת החבות מס שנקבעה להם.

משתמשים נוספים בדוח השנתי

בנוסף למס הכנסה, ישנם משתמשים נוספים בדוח השומה שמתקבלת לאחר הדיווח השנתי ממס הכנסה. הבנקים רואים בשומה ככלי לעדכון מחזור ההכנסות והרווחים של בעל העסק. שלא כמו שכיר שמקבל משכורת חודשית, השומה מהווה את הכלי של הבנקים לבדוק את ההכנסות של בעל העסק.

ביטוח לאומי מקבל את השומה ממס הכנסה ובהתאם לכך מחושב תשלומי ביטוח לאומי וביטוח בריאות של בעלי העסק העצמאיים. עיריות ורשויות מקומיות דורשות לקבל שומה של השנה האחרונה לצורך קבלת הנחות בארנונה. כמו כן, יש להציג שומה של בעל עסק עצמאי למשרד העבודה והכלכלה כדי לקבל הנחות ודרגות ברישום לגנים ומעונות יום. מכאן שחשוב שהשומה תצא באופן נכון וברור כדי לשקף את מצב ההכנסות בשנה האחרונה. 

מתי מגישים דוח שנתי?

את הדוח השנתי למס הכנסה ניתן להגיש בחודשים מרץ ואפריל של השנה העוקבת. למשל, דוחות לשנת 2022 יוגשו בחודש מרץ-אפריל 2023. במהלך חודשים אלו ניתן לקבל הדרכה במשרדי מס הכנסה כיצד מגישים את הדוח השנתי. אי הגשת הדוח במועד יגרור חיוב בקנסות על איחורים. דוחות שלא יוגשו מהווים עבירה פלילית שעלולה לגרום לכתב אישום.

במידה והדוח מוגש על ידי רואה חשבון או יועץ מס ישנו הסדר אורכות מיוחד על פני כל השנה להגשת הדוח. כך שאפשר לקבל זמן נוסף להגשת הדוח השנתי ללא קנסות.

איך מגישים דוח שנתי?

בעלי עסק עצמאיים יכולים להגיש את הדוח השנתי באופן אישי ולא מחויבים לקחת רואה חשבון או יועץ מס לשם כך. למרות זאת, אנו ממליצים לקחת בעל מקצוע בעל ידע וניסיון כדי להכין את הדוח השנתי וזאת משום שהדוח כולל בתוכו את כל ההכנסות במהלך השנה וכן את כל נקודות הזיכוי, הזיכויים והניכויים שמגיעים לכם. כשהדוח מוכן בצורה מקצועית תוכלו להיות רגועים שתשלום המס הינו המינימלי ביותר שתשלמו. רואה חשבון שמבין בחוקי מס הכנסה ויודע כיצד להכין את הדוח השנתי ימנע מכם טעויות קטנות שיעלו לכם הרבה מאד כסף. 

משרדנו נותן שירותי הכנת דוחות שנתיים לעצמאיים לעשרות עסקים ברחבי הארץ. המשרד פועל בסביבה טכנולוגית ומאפשרת להעביר את חומרי הנהלת החשבונות באמצעיים דיגיטליים כדי לקבל תוצאות טובות ומהירות בצורה אופטימלית. למשרדנו הידע והניסיון רב השנים בהכנת הדוחות ופועלים מתוך הכרה בלקוח ותשלומי המיסים בצורה הטובה ביותר עבורו. 

לבירורים לגבי הזכויות והחובות שמגיעים לכם ניתן לקרוא עוד בחוברת 

דע זכויותיך וחובותיך – חוברת דיגיטלית לשנת 2021

דע זכויותיך וחובותיך – חוברת דיגיטלית לשנת 2020

דע זכויותיך וחובותיך – חוברת דיגיטלית לשנת 2019

משרד רואה חשבון בנתניה

לקבלת ייעוץ מקצועי

מלאו את הפרטים הבאים

שחר בן עזרא, רואה חשבון | גיבורי ישראל 24, נתניה
לקוחות מספרים

רוצים לשאול שאלה?

מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם

למה לבחור בנו?

בגלל הנסיון

למשרדנו ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הביקורת דוחות כספיים לחברות בע"מ, עמותות ומלכרי"ם והגשת דוחות שנתיים לעצמאיים מכל הענפים.

בגלל השירות והזמינות

משרדנו פועל כדי לתת את השירות הטוב והיעיל ביותר ללקוח מתוך התאמה לצרכיו, ומספק את שירותיו בזמינות מיידית בכל אמצעי התקשורת.

אמינות ואחריות

משרדנו מטפל בעשרות לקוחות בצורה מקצועית, אחראית ואמינה לטובת הלקוח ולפי ספר החוקים של מדינת ישראל.

שחר בן עזרא, רואה חשבון | שטמפפר 2, נתניה | Office@7cpa.co.il